Traffic (2000. g.) - Steven Soderbergh - 10/10
Prva priča ovog sjajnog filma počinje naizgled uobičajeno kada obični policajac (Benicio Del Toro) i njegov vjerni partner otkriju ogromnu pošiljku kokaina negdje u pustinjama Meksika i sve je nekako prirodno i uvjerljvo jer se priča španjolski i sama kamera snima na drugačije i potpuno amaterski i polako nas uvodi u zaplet. Oni presretnu pun kamion kokaina, ali ga presretne glavni šef njihove policije i preuzme taj plijen kao i zaslugu za sami čin.
Kad ga on pita:
-Tko ti je dojavio za ovo?
- Ptičica!
- Tko je ta tvoja ptičica?
- Ptičica nema ime!
Tada se već nazire da je ovo jedan od najboljih filmova u novijoj kinematografiji.
Robert (Micheal Douglas) je jedan jako inteligentan Američki državni službenik čija je ambicija postati šef za suzbijanje droge u Americi i švercanje kroz Američko-Meksičku granicu. On dolazi u Washington gdje se sastaju stručnjaci za to pitanje, ali nemaju zapravo ni srca a ni snage da riješe situaciju koja se u potpunosti izmiče kontroli.
On prepoznaje da su i njegova kćerka, i žena pa čak i on dio samog problema.
No tu nije kraj, već se film zahuktava i slijede scene jedna za drugom i to sve bolje i bolje.
Glavni šef policije uvjerava našeg policajca i junak Benicia da sa partnerom uhite plaćenog ubojicu i psihopata Francisca, nudeći mu u toj sumanotoj i preopasnoj akciji promaknuće ako ga uhiti.
Ono što kroz sve te priče koje su nepovezane na početku i nižu se brzinski jedna za drugom jest švercanje droge na Američko-Meksičkoj granici te borba između dva najveća narko-kartela u Meksiku, ali ono što je zapravo još zanimljivije i zapanjujuće jest da se akteri tih priča nikako i ne poznaju niti su svjesni jedni drugih .
Glavna tema filma su u biti dvije obitelji koje su prisiljene da preispituju svoje ljudske i moralne vrijednosti.
Tada se javlja i ta druga priča kada žena koju glumi Catherine Zeta Jones počinje polako shvaćati da je njezin muž narko boss nakon šokantnog uhićenja, a ne uspješni poduzetnik za kojeg se predstavlja već godinama.
Ona će pak pregaziti sve svoje moralne i etičke vrijednosti da bih spasila dijete , muža , brak ali i njihov bogati i elitni život na koji su navikli iako ih prijatelji napuštaju nakon tog sramotnog uhićenja.
Tada ide fenomenalna scena kad se Benicio pretvara da je homoseksualac da bih zaveo tog ubojicu nekakvom kafiću i da bi ga uspio privesti u policiju. Briljantno!
Prepusti ga šefu narko policije i tada slijede strašne scene brutalnog mučenja tog plaćenog ubojice koje nisu za one slabog želudca, ali sve to doprinosi uvjerljivosti samog filma.
Priča se tada prebacuje na kćerku Michael Douglasa koja se drogira sa svojim društvom i vode neke tinejdžerske filozofske razgovore o životu potpuno razvaljeni. Jedan od njih se predozira, ali oni ga naravno ne smiju spasiti hitnom pomoći već ga bezdušno autom ostavljaju ispred bolnice, doslovno na milost ili nemilost lokalne medicinske službe.
Vrhunac filma je kad policija prisluškuje Catherine i obiteljskog odvjetnika njezinog muža za kojeg je vjerovala da je uspješni poduzetnik, ali on tada pojačava glazbu u sobi i otkriva joj da je on zapravo najveći narko boss u zemlji.
Njezin izgled lica i unutarnje previranje je nezaboravno u tim trenucima.
No radnja filma se ne usporava , već se i dalje nižu genijalne scene kad ta dva policijska partnera u kombiju za prisluškivanju vode ingeniozne i nezaboravne dijaloge ravne onima u Tarantinovim filmovima.
Njih glume jedna od dva najkul glumca Don Cheadle i Luis Guzman.
Jedna od scena u kombiju je kad se oni klade u mizernih 10 dolara da li je Catherine zapravo znala da joj je muž najveći narko boss u državi. Genijalno.
Ali sami film i dalje ne pada već dapače nastavlja da oduševljava, kada žena od Roberta (Douglasa) priznaje njemu nasamo da već pola godine zna da se njihova mlada, inteligentna i perspektivna kćerka zapravo drogira. Totalni raspad sustava i obitelji, te također jedna od boljih scena prikazana na filmskom platnu.
Zatim slijedi i početak suđenja tom narko bossu i tad se oni zapravo i susreću nakon toliko godina laganja o njegovom pravom poslovanju i trgovinom narkoticima.
On joj kasnije na telefon između rešetaka daje i skrivene poruke o svojim tajnim računima sa novcima u raznim bankama.
Scena kad brutalni šef narko policije nakon mučenja plaćenog ubojice natjerava ga da prizna i otkuca sve lokalne krimose i narkodilere je toliko upečatljiva i potresna , jer i on sam zna da potpisuje svoju smrtnu kaznu tim činom i ruši taj cijeli svoj životni kodeks ako ga uopće i ima.
Tada se polako javlja i rasplet radnje.
Benicio i njegov partner zajedno sa komesarovom interventnom policijom privode cijeli narko kartel u Tihuani u rane jutarnje sate što je također jako bitan momenat za film ali nas ne dovodi do njegovog kraja već i dalje traje i nastavlja oduševljavati.
Ovo je toliko jak film gledano iz svih aspekata od scenarija, režije, kamera, a glumačka postava je prejaka, gdje se čak i Salama Hayek pojavljuje u totalno nebitnoj sporednoj ulozi nekakve ljubavnice jednog od lokalnih dilera. Prejako!
Ali je još bolje kada Benicia pokušaju da potkupe Američka tajna služba i inspektori u nekakvoj smješnoj sceni u bazenu i pitajući ga šta on zapravo hoće umjesto novca?
On kaže da djeca i u Meksiku kao i u Americi vole bejzbol, ali da na njihovom stadionu nema reflektora..
On hoće da se djeca što više bave sportom, a ne da postaju kriminalci i dileri.
Fenomenalno!
Nema dalje!
Tada se opet radnja vraća na ženu i ona otkriva u slikama bnakovne skrivene račune , valjda sa Kajmanskih otoka.
Ona pristaje na sve, samo da spasi obitelj, muža i nedužno dijete, ali i taj njihov bogati i eltni način života.
Totalni moralni kolaps jedne osobe i njezina transformacija u ono što nije nikad ni sanjala da će postati.
Tada se ona i odlučuje da nađe plaćenog ubojicu za svjedoka u suđenju svom mužu, te nalazi upravo ovog izmučenog psihopata.
Tako se polako sklapaju veze između različitih scena, priča i likova koji nose ovaj film te ga sklapaju u jednu veliku cjelinu.
Bizaran i potpuno neočekivan trenutak je scena kada plaćeni ubojica umjesto svjedoka ubije podmetnutom auto-bombom policijskog služebenika tj, jednog od ovih policijskih partnera Luisa Guzmana.
Tada i ovaj drugi Don Cheadle doživljava ogromni krah i može se skoro opipati njegova bol zbog gubitka najboljeg prijatelja.
Polako se svi akteri povezuju u našim glavama i jedva čekamo konačan rasplet ove filmčine.
Tada se radnja prebacuje na Benicia koji sazanje da ga je ovaj partner i dugogodišnji prijatelj izdao i ima nekakve kotnakte sa američkom tajnom službom. Vidi se također njegovo razočarenje i bol.
Zatim dolazi auto sa tajnom službom i njegovim partnerom i odvode i da ih likvidiraju negdje daleko u pustinju.
I zatim kopaju rupu u pustinji i ubijaju mu partnera, i tada mislimo da je to to. Kraj?
Ali ne , Benicia ostavaljaju na životu, ali mora pristati da surađuje sa Amerikancima.
Najvažniji svjedok je ipak ubijen oko kojeg se i vrti radnjai narko boss preživljava sudski proces.
Ali to još nije kraj.
Slijedi legendarna scena kad mu Don Cheadle upada u kuću i prijeti mu. Potuče se sa njegovim tjelohraniteljima radi smrti svog partnera, li kamera otkriva da je ostavio bubicu za prisluškivanje pod stolom.
Tada se opet fokus radnje vraća na istražnog suca Douglasa koji nekim čudom uspije spasiti svoju kćerku koju svodici prodaju u zamjenu za heroin.
Tu se vidi njegov lom i preobražaj , jer na konferneciji za novinare odbacuje i karijeru i svu svoju dosadašnju borbu da bi samo pomogao svojoj kćerci da se spasi. Fantastična poruka za kraj filma!
I onda ide odjavna špica još jednog heroja Benicia koji gleda utakmicu lokalne djece kako igraju bejzbol na prelijepom stadionu osvjetljenom reflektorima. Tada zapravo shvaćamo da je to njegova nagrada što je on ostavio svom mjestu.
Mfije, krimninala, droge će i dalje biti, ali to je u biti i njegovo iskupljenje i katarza i konačna pobjeda.
Ovo je jedan od onih jakih filmova koji te tjeraju da cijelo vrijeme razmišljaš i preispituješ svoj život i stavove. čak i mjeseceima nakon napuštanja kino dvorane!
Soderbergh je napravio hrpetinu odličnih filmova, ali ovo je remek djelo sa vrlo jakom porukom.
I